Adelaide to Melbourne - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Sjouke Rinsma - WaarBenJij.nu Adelaide to Melbourne - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Sjouke Rinsma - WaarBenJij.nu

Adelaide to Melbourne

Blijf op de hoogte en volg Sjouke

23 December 2014 | Australië, Warrnambool

Hello hello!

Het viel niet mee een lift te vinden vanuit Adelaide.. althans, niet eentje die er ook de tijd voor wilden nemen en twee mensen mee konden nemen. Maar het is gelukt, en we zitten nu halverwege onze roadtrip van Adelaide naar Melbourne in Warrnambool (dorpje ergens aan de Great Ocean Road).

Adelaide is een leuke stad, maar na een weekje ben je toch wel een keer uitgegeken. We zaten in Sunny's Adelaide Backpackers, en ik moet zeggen; het was niet het schoonste of comfortabelste hostel en ook niet veel voorzieningen (elke ochtend pannenkoeken, dat wel!), maar gezellig was het zeker. En eerlijk is eerlijk, wat een ontzettend behulpzame eigenaar! Al op de eerste avond dat we er zaten zagen we hem een matras uit een kamer sjouwen van een of andere dronken Duitse griet die het niet binnen had kunnen houden. We hebben hem meteen de 'dorm father' gedoopt. En werkelijk overal wilde hij bij helpen, tips en trucs voor alles. Toen we eindelijk een lift hadden en afgesproken met onze nieuwe reisbuddy's bleek dat ze meteen hadden willen vertrekken terwijl wij volgende dag nog een wijntour gepland hadden. En overnachten in de stad was voor hun geen optie, ze wilden een gratis campsite, en gingen er niet echt prat op om ons daarna weer op te halen zo'n 60 km terug. Een hoop gedoe later, een poging om een busrit naar het dichtsbijzijnde dorp te regelen en het doorspreken van andere mogelijkheden (no way dat we deze trip gingen laten glippen), komt onze dorm father met een oplossing; hij moest zaterdag in de buurt zijn van het dorpje (Tailem Bend), maar verzet z'n afspraak voor ons naar zondag en zal ons er persoonlijk afzetten! Alsof het niet genoeg was had hij voor ons eerder al de wijntour naar Barossa Valley geregeld... twee voor de prijs van één. Al met al zeer geslaagd dagje met bbq en vier wijn proeverijen *hik* en een dikke vette thumbs up voor Sunny's.

Maar zoals gezegd, na zo'n tien dagen was het toch wel fijn weer op pad te kunnen, via the Grampians en Great Ocean Road. Natuurlijk had ik het al eens eerder gedaan, maar dit keer met wat meer tijd en wat andere stops. Eerst twee dagen aan de kust op leuke kampeerplekken, en daarna vier dagen in de Grampians. We hebben daar dezelfde wandeling gedaan die ik eerder al had gemaakt met de rest van de familie (naar de Pinnacle, remember guys?) maar daarnaast ook een aantal stops in het noordelijke gedeelte van het park dat de vorige keer volledig gesloten was door een grote brand (nog steeds lang niet alles open trouwens). Maar ook hebben we een overnight hike gedaan! Drie dagen en twee nachten leven van de spullen die je in je backpack kunt proppen (vooral water en eten) en dan maar wandelen door de bush. Of nouja, bush... het eerste gedeelte was erg tof, maar daarna voornamelijk over oude overgroeide en buiten gebruik geraakte 4WD tracks gelopen. Niettemin een erg tof avontuur, en natuurlijk met krap aan genoeg eten en water (we hebben op de avond dat we terug kwamen ter compensatie keihard zitten bunkeren bij, jawel, de KFC) hebben we toch een mooie paar dagen gehad, lekker kamperen onder een grote rots met een kampvuur waar het nodige brood en anders boven is geroosterd. Met meer dan 30 kilometer in de benen met een zware tas op je rug waren we alleen wel even klaar met lange wandelingen voor een paar dagen.

Na even goed hard opfrissen zijn we nu dus weer op weg. Anders dan een aantal leuke sights zijn we vooral erg op ons gemak aan het reizen, en zullen we de komende dagen het leuke gedeelte van de GOR te zien krijgen. Ik ga nu écht nog even een paar foto's uploaden (vorige keer toch niet meer van gekomen) en daarna nieuwe verhalen maken!

Voor de komende tijd (er zijn alweer anderhalve maand voorbij zeg!) is het plan een beetje om of door te reizen, of om werk te vinden zodat ik later eventueel nog terug kan op een toeristenvisum, want ik wil toch ook erg graag nog de oostkust verder verkennen, iets dat op het huidige tempo niet gaat lukken. 15 februari alweer vertrek ik terug naar Indonesië, waar ik zeker ook wel een aantal weekjes wil doorbrengen, en afhankelijk van de komende paar weken hier (voornamelijk qua werk of geen werk) ga ik daarna proberen terug te komen naar Australië en/of naar Nieuw Zeeland.

Oh en ik zou het bijna vergeten... over twee dagen is het al kerst! Ik merk er hier bijna niks van, het is veel te warm buiten en ook zie je maar sporadisch een kerstboom of -man voorbij komen. Hoe dan ook wens ik jullie allemaal alvast goede feestdagen en ik zal aan iedereen denken rond de jaarwisseling, mocht ik voor de tijd niet weer online zijn hier! Wij gaan hier samen ook nog proberen iets moois te verzinnen om samen te doen :) Tot snel!

Ozzie greets!
Sjouke

• 23 December 2014 - 23:24

Einte Rinsma:

Hee Sjouke, mooi verhaal! En, gelukkig zijn er die foto's; leuk om jullie weer even te zien!
    De black snake nog gezien? Of een ander bijzonder (gevaarlijk

• 26 December 2014 - 11:41

Mam:

Goed wat van jullie te horen! Een mooie tijd verder, groetjes van ons rond de kerstboom.

• 23 Januari 2015 - 09:11

Wiebe:

Dude, wat ben je ook een baas =) Ik kan me voorstellen dat het aardig pittig was hehe. Dat is wel echt fijn van reizen als men ziet dat je iets heel graag wil en opeens alles in elkaar valt. Cool!